【インタビュー】2023年7月15日(土)江昀軒ピアノリサイタル

【インタビュー】2023年7月15日(土)江昀軒ピアノリサイタル

2023年7月15日(土)に日暮里サニーホール・コンサートサロンで江昀軒ピアノリサイタルを開催いたします。リサイタルに向けて江昀軒さんにインタビューいたしましたので、ご覧ください。

インタビュー

今回のリサイタルに向けての抱負を教えてください。

今回、東京で私の音楽を皆さんと共有できる機会を持てたことをとてもうれしく思い、大変感謝しております。 台湾では何度かリサイタルを行いましたが、東京でのリサイタルは初めてです。 この秋、ニューヨークのジュリアードプレカレッジに留学する予定ですが、また、いつか日本に来て音楽の勉強をし、演奏ができることを願っております。 私は常に音符を深く誠実に感情へ変換し、人々の心に触れる音楽にしようと試みております。今回、皆さんに感動していただけたら幸いです。

I am very glad and grateful to have this opportunity to share my music with audiences here. I gave several recitals in Taiwan before, but this is my first recital in Tokyo. This fall I am going to study at Juilliard pre college in New York, and I hope someday I can also come to Japan to study and perform. I am always trying to transform notes into deep and sincere emotion and create music that touches people’s hearts.

演奏する曲の聴き所などを教えてください。

今回のリサイタルのレパートリーには、バッハの半音階幻想曲とフーガ、「東洋幻想曲」とも呼ばれるバラキレフの「イスラメイ」など、幻想的な要素と幅広い技術的挑戦を伴う作品があります。 ショパンのバラード第 2 番やラヴェルの夜のガスパールも、エルフの伝説にインスパイアされた作品で、人々にさまざまな想像の余地を与えてくれます。
ラヴェルの夜のガスパールを初めて習ったのは 13 歳、バラキレフのイスラメイは 15 歳の時で、台湾の国立高雄芸術センターで演奏しました。 バッハの半音階幻想曲とフーガ、そしてショパンのバラード第 2 曲は、今回のリサイタルのために特別に用意した曲です。(〜バッハの説明〜)。このショパンのバラードは、青年と水の精のラブストーリーを描いたバラードの詩から着想を得たと言われ、このリサイタルの幻想的なテーマにふさわしい曲だと思います。
さまざまな時代のファンタジースタイルの解釈と特徴を提示し、皆さんに内面の概念と感情を伝えたいと考えております。半音階幻想曲とフーガは、バッハの最もユニークな傑作の 1 つです。 当時の音楽とは思えない大胆なハーモニーと、豊かな妙技と表現力が発揮されています。

The repertoire of this recital consists of lots of many pieces with fantasy elements and a wide range of technical challenges, for example, Bach’s Chromatic Fantasia and Fugue and Balakirev’s Islamey, which is also called “Oriental Fantasy”. Chopin’s Ballade No. 2 and Ravel’s Gaspard de la Nuit are also pieces that are inspired by elf legends, which provide people with space for various imagination.
My first time learning Ravel’s Gaspard de la Nuit was when I was 13 years old, and Balakirev’s Islamey was when I was 15, which I played in National Kaohsiung Center for the Arts. Bach’s Chromatic Fantasia and Fugue and Chopin’s second Ballade are pieces I prepared especially for this recital. (Bach’s description). This Ballade of Chopin is said to be inspired by a ballad poem about the love story of a young man and a water nymph, which I think is suitable for the fantastic theme of this recital.
I hope to present the interpretation and characteristics of the fantasy style from different periods, and convey the inner conception and emotion to the audience.
The Chromatic Fantasy and Fugue is one of the most unique masterpieces by Bach. It demonstrates an harmonic boldness unexpected in the music in that period, as well as plentiful virtuosity and expressiveness.

あなたにとって音楽とは何ですか。

私にとって、音楽は他の学問とは一線を画しています。常に絶対的な答えや解決策があるわけではありません。音楽にはさまざまな個人が育成でき、また、さまざまな解釈ができる可能性があると考えています。 曲、パッセージ、小節、さらには音符のわずかな違いが、まったく異なる雰囲気を引き出す可能性があります。 この多くのフレーバーは私の探索という行為の中で常に興味深いものです 。
初めてピアノに出会った時、その素晴らしい音に魅了されました。 それ以来、新しい曲を学び、音楽の世界を探求したいという私の情熱と願望はますます大きくなっています。
あるリサイタルで「音楽の世界では自由に羽ばたける」という一文を書いたことがありますが、これは私の心の底からの本当の気持ちです。 観客の皆さんの前で、一人でピアノを弾いたり、ミュージシャンの演奏を聴いた後に、音楽は時空を超えた言語であり、世界中の人々がお互いのことやお互いの言語を知らなくてもコミュニケーションや交流ができる領域であることに気づきました。 個人的な話となりますが、音楽はトラウマを癒してくれるので、気分が落ち込んでいる時にいつも私を活気づけ、励ましてくれます。 機会と能力があれば、音楽の美しさと魅力をより多くの人々に伝え、さらには人々に教えていけることを願っています。
音楽は人生をつなぐものであり、感情の架け橋であり、誠実な表現方法です。

For me, art distinguishes itself from other academic subjects because there is not always an absolute answer and solution, but a range of possibilities that different individuals can cultivate or interpret. A slight difference in a piece, a passage, a measure, even a note can cause a totally distinct mood. This multitude of flavors is always interesting for me to explore.
When I was first introduced to piano, I was fascinated with its amazing sound. Since then, my passion and desire for learning new pieces and exploring the world of music has increasingly grown. I once wrote a sentence for one of my recitals, “In the world of music, I can soar freely.” This is a genuine sentiment from the bottom of my heart. After playing piano in front of an audience by myself and listening to musicians’ performances, I realized that music is a language that transcends space and time, and is a realm where people around the world can communicate and interact with each other without knowing each other’s languages. On a more personal note, music also heals trauma, always animating and encouraging me when I am dispirited, so it would be very rewarding if my music could soothe others too. I hope that I could share the beauty and charm of music to a broader audience of people or even educate people if I have the opportunity and ability.
Art is a connection between lives, a bridge of emotion, and a mode of sincere expression.

演奏会情報

2023年7月15日(土)江昀軒ピアノリサイタル
会場:日暮里サニーホール・コンサートサロン
時間:14:00開演(13:30開場)
料金: 全席自由 2,500円

出演者

江昀軒
Yun-Hsuan Chiang ピアノ

江昀軒は、国立台湾師範大学附属高等学校の1年生です。国内外の数々の音楽コンクールに出場し、14歳から台湾の国立芸術公演センターでピアノリサイタルを数回開催。彼女は作曲も学び、ファゴットを演奏することができます。第84回東京国際芸術協会新人演奏会オーディション合格。第1回ラフマニノフ国際ピアノコンクールJAPANE部門第3位。第9回ジュラ・キシュ国際ピアノコンクール第3位。

曲目

バッハ:半音階的幻想曲とフーガ ニ短調 BWV903

ショパン:バラード 第2番 ヘ長調 Op.38

バラキレフ:東洋風幻想曲「イスラメイ」 Op.18

ラヴェル:夜のガスパール
第1曲 水の精
第2曲 絞首台
第3曲 スカルボ